5 симптомів професійного вигорання: як заново розпалити в собі ентузіазм

5 симптомів професійного вигорання: як заново розпалити в собі ентузіазм

Карєра
18.02.2019
Спочатку ти працюєш багато і з задоволенням. Потім з'являється втома, слідом за нею - негатив на адресу клієнтів, колег і начальства. Ти втрачаєш інтерес, накопичується роздратування, улюблена справа перетворюється на катування. Приблизно так виглядає синдром професійного вигорання. Чи можна заново розпалити в собі ентузіазм?

За даними рекрутингового агентства, 79% українців хоча б раз відчули на собі симптоми професійного вигорання.

Хронічна втома, стрес


Бізнес-тренери люблять повторювати: варто знайти собі справу до душі, і тобі ніколи не доведеться працювати - і про втому забудете, і про магію п'ятниці.
В реальності ж навіть на улюбленій роботі бувають періоди, коли стрес і напруження беруть своє і немає сил, щоб посміхнутися клієнту або не спати на планерці. Це нормально. Погано, якщо такий стан стає нормою.

Самотність в натовпі


У відносинах з колегами теж не все добре. Немає почуття команди, здається, що в офісі вас не люблять, не цінують, не підтримують.

Товариші по службі починають дратувати з будь-якого приводу.

Один розповідає дурні анекдоти, інша вічно пристає з дурними запитаннями, третя противно хлюпає, коли п'є чай. «Господи, та коли ж ви всі від мене відстанете, нарешті» - ось що хочеться сказати, коли начальник просить виголосити тост на черговому святкуванні з тортом.

Втрата мотивації


Навіщо ти ходиш на роботу? Ну, крім очевидного - отримати гроші в кінці місяця. Чи є щось, до чого ти прагнеш кожен день?

Не можеш придумати жодної причини? Пліч-о-пліч з демотивацією йдуть і інші проблеми: зниження продуктивності, байдужість до своїх обов'язків, деперсоналізація - бездушне ставлення до клієнтів. Останній симптом особливо помітний у людей допомагають професій: лікарів, вчителів, соціальних працівників і так далі.

Відчуття, що все даремно


Емоційне вигоряння часто настає тоді, коли порушується баланс «витрачений час і сили - задоволення від роботи». Остання має на увазі помітний результат.

В одному популярному паблік на YouTube щотижня представники різних професій розповідають про свою діяльність. Їм ставлять одне питання: «Що вам подобається в роботі?» Більшість каже, що саме класне - бачити результат своєї праці. Адвокат радіє, що врятував дівчину від в'язниці. Програміст щасливий, коли бачить, що на створеному ним сайті все налагоджено до дрібниць. Якщо ви не пам'ятаєте, як це - відчувати гордість і задоволення від добре виконаної роботи, то це тривожна ознака.

Почуття безпорадності


Здається, що всі зусилля марні, йдуть в пісок. Як би ти не билася - це не позначиться на результатах, відносинах з начальством, зарплати. Ти залишаєшся невидимкою: ось, здавалося б, мучиш комп'ютер, щось робиш, але якщо зникнеш - ніхто не помітить. Через це буває важко посадити себе за роботу, починається нескінченна прокрастинація і торг з собою: «Так-так, я зараз відповім на листи клієнтів, але спочатку буквально п'ять хвилин погортаю «Фейсбук».

Термін «професійне вигорання» ввів американський психолог Герберт Фрейденберг в 1974 році.


Фактори ризику


1. Мало контролю


Вигорання часто наздоганяє співробітників тих компаній, де робота погано структурована, незрозуміло, хто за що відповідає, вимоги змінюються і суперечать один одному.

З ранку заплануєш дві справи, а до обіду з'ясовується, що одну з них передоручили іншому співробітнику, а другу вже можна не робити або треба було закінчити вчора. З'являється відчуття повної втрати контролю над своєю роботою.

Що робити
На жаль, від тебе мало що залежить, якщо ти не начальник. Корисним може стати розмова з босом - попроси його чітко визначити коло твоїх обов'язків і критерії оцінки результатів.

Якщо немає шансу впорядкувати процес, то варто задуматися, як довго ти здатна витримати в обстановці перманентного хаосу. Комусь підходить такий стиль роботи, але якщо тобі ні, можна пошукати інше місце.

2. Багато роботи


Добре, звичайно, хвалитися тим, як гориш на роботі і зустрічаєш світанок в офісі. Закатованих багатям прирівнюється до успішності. Але коли робота витісняє життя, сил не залишається ні на те, ні на інше.

Що робити
Стати самій собі люблячою мамою і знайти баланс, який дозволить залишатися ефективною і не перетворитися в загнаного коня. Скільки годин на тиждень ти можеш працювати і при цьому не вичерпати себе до денця?

Розуміння приходить з досвідом, але коли ти визначила свою персональну «ставку», спробуй вписати її в навколишню дійсність. Варіанти можуть бути різними - перейти на фріланс, на неповний день, відмовитися від підвищення, знайти місце з гнучким графіком, урізати витрати і амбіції.

48% українців хоча б раз замислювалися про перерву в кар'єрі. 33% відзначають, що робота більше не приносить задоволення. 16% сумніваються в тому, що реально роблять щось корисне.

3. Невелика рутина


Якщо день у день заповнювати одні і ті ж накладні, відповідати на одні і ті ж питання клієнтів, то рано чи пізно почнеш їх (і питання, і клієнтів) тихо ненавидіти.

Нескінченний день бабака перетворить навіть самого мотивованого співробітника в сонну істоту, що не бачить власної тіні. Тому так важливо вносити різноманітність в робочу рутину.

Що робити
Припустимо (ну раптом), у тебе адекватний бос, який піклується про підлеглих. Тоді спробуй з ним поговорити. Почни з того, як тобі подобається в компанії, але як важко дається монотонна робота і однакові обов'язки. Заздалегідь обміркуй варіанти вирішення проблеми: оновити функціонал або взагалі змінити напрямок. Інший варіант - пошукати нові шляхи вирішення старих завдань.

Творчість - відмінне щеплення проти емоційного вигорання. Наприклад, одна жінка працювала продавцем і кожен день вигадувала нові способи вітати покупців, робити їм компліменти і пропонувати допомогу у виборі товару. Невдалі заходи відбраковуються, а за результатами експерименту написала внутрішню інструкцію. Так вона підвищила продажі, привернула увагу начальства і отримала надбавку до зарплати.

4. Одні проблеми


Вчителі, лікарі, медсестри, психологи, журналісти і всі, хто працює з людьми, - група особливого ризику, оскільки ці професії вимагають сильної емоційної віддачі.

Якщо приймати близько до серця чужі біди, відгукуватися на настрій кожного клієнта, пацієнта, учня, то ніяких душевних сил не вистачить. І часто вони закінчуються.

Що робити
Важливо помічати перші ознаки підступаючого емоційного вигоряння і розстрілювати їх на далеких підступах. Щоб накопичити ресурси для спілкування, важливо вчасно переключитися.

Знайди час, щоб побути на самоті або зайнятися улюбленим хобі.

Спорт і взагалі будь-яка фізична активність теж працюють як зарядний пристрій. Потрібно навчитися не брати роботу додому, навіть в думках.

Закрили двері кабінету - почали думати про щось інше. Тому якщо ти, наприклад, вчитель, то шкільні групи в соцмережах або батьківські чати в неробочий час - це зло.

Щоб чинити опір деперсоналізації і зберігати тепле ставлення до клієнта, корисно задавати собі питання: «Чим ми схожі з цією людиною? Що мені в ньому подобається? Чого він хоче? Чого хочу я? Як нам одночасно досягти своїх цілей?»

5. Ніхто не підтримає


Тут можуть бути різні варіанти. Наприклад, твій начальник - старий солдат, який не знає слів любові. Від нього не дочекаєшся ні похвали, ні простого людського спілкування. Такий же стиль роботи - все для фронту, все для перемоги, він насаджує в колективі: дихаємо за розкладом, говоримо виключно про справу.

Або у тебе не офіс, а серпентарій - того й гляди зжеруть і не подавляться. Або ти фрілансер, а з дому вибираєшся два рази в тиждень, щоб винести сміття і купити продуктів.

Результат один - тобі не вистачає доброзичливого спілкування, підтримки, визнання.

Що робити
Розширювати коло професійного спілкування. Курси підвищення кваліфікації, семінари та форуми, паблік в соціальних мережах - існує маса можливостей поспілкуватися з братами по розуму, поділитися досвідом, обговорити проблеми, отримати пораду, зарядитися чужою енергією і набратися натхнення.

Оцінити рівень вигорання можна за допомогою опитувальників Христини Маслач або Віктора Бойка. Існують варіанти для різних професій, їх легко знайти в Інтернеті.

6. Сенс втрачається


Якщо ти працюєш маленьким гвинтиком у великому проекті, то не завжди легко оцінити персональний внесок в загальний результат. Можна цілими днями заповнювати екселевскі таблиці, аналізувати графіки, складати довідки і не отримувати ніякого задоволення, тому що незрозуміло, навіщо все це потрібно.

Що робити
Іноді, щоб уявити собі зримий результат своєї роботи, потрібно підключити уяву. Скажімо, ти допомогла покупниці вибрати елегантне вбрання до лиця і по фігурі. Тепер уяви, як вона піде в цій сукні на роботу, отримає масу компліментів, як їй буде приємно. Адже це добре ж?

Або можеш гріти собі душу статистичними викладками: в цьому місяці ти продала на 15% більше суконь, ніж минулого місяця. Гіп-гіп-ура!

Якщо ти відповідальна за маленьку частину великого проекту, то тримай руку на пульсі, читай інформаційні листи компанії, і коли проект «злетить», погладь себе по голові - без тебе б точно не впоралися!
Думки наших читачок (0)
Залишити свою думку
Як не втратити себе в декреті: реальні історії трьох мам і поради психотерапевта
У батьківському вигорянні важко зізнатися навіть самій собі. Це не означає, що ти погана мама і більше не любиш свою дитину. Всі мають право на перезавантаження:
10 речей, які зрозуміють тільки жінки маленького зросту
Шопінг в дитячому відділі, акробатика в магазині і проблеми з груповими фото.
Підліток дорослішає: як зрозуміти і пережити?
«Він такий чужий, колючий», - зітхають батьки. І тужать за тими часами, коли дитина була зрозумілим і приємним продовженням їх самих. Що ж, тепер він стає окремою
Душевна терапія: як вивести людину з депресії?
Психолог поділився з нашими читачками важливою інформацією про те, як розпізнати проблему і боротися з нею.
Чому любов називають наркотиком?
В який момент з'являється чарівна «хімія» любові, чи можна продовжити це прекрасне почуття або викликати його штучно? Чи правда що любов провокує ряд гормонів, які
5 заповідей по-справжньому мудрої дружини
Ці негласні правила здатні налагодити гармонію в будь-якій сім'ї і допомогти поглянути на відносини під іншим кутом.